Pagal sutartį su viešąja įstaiga Vilniaus švietimo ir pažangos centras nuo 023-ųjų spalio iki 024-ųjų kovo mėnesio SIH įgyvendino Vilniaus miesto Mokytojų lietuvių ne gimtosios kalbos vartojimo įgūdžių tobulinimo kursų organizavimo ir vedimo paslaugų projektą.
Kitataučių bendrojo bei ikimokyklinio ugdymo mokytojų mokymai vyko įvairiuose Vilniaus miesto rajonuose ( Naujoji Vilnia, Naujininkai, Justiniškės, Naujamiestis, Karoliniškės), daugumai besimokančiųjų patogiu metu bei patogioje vietoje – jų darbovietėse.
Programos uždaviniai:
Kurso pabaigoje studentai gebės:
Programos trukmė ir temos.
Programą sudaro 50 valandų.
40 iš jų skirtos formaliam auditoriniam mokymui(si), 10 – neformaliam praktiniam mokymui(si) (tai ekskursijos į muziejus ir parodas, jų aptarimas ar pristatymas, aktualių kino filmų peržiūros bei aptarimas ir pan. Lankysimų renginių ir vietų sąrašas bus suderintas su konkrečia besimokančiųjų grupe).
Toliau pateiktoje lentelėje aprašomos formaliojo kalbos mokymo temos. Kiekvienos iš jų nurodyta trukmė yra preliminari (dėstytojas gali vieną ar kitą temą sutrumpinti arba praplėsti, tai priklausys nuo konkrečios grupės poreikių ir gebėjimų, tačiau bendra kurso trukmė liks nepakitusi). Teorinio ir praktinio mokymo užduočių apimtis taip pat yra preliminari. Temos praktinėms užduotims yra rekomendacinio pobūdžio (dėstytojas gali pasirinkti metodus ir užduotis pagal konkrečios grupės poreikius). Lankstumas ir besimokančiųjų poreikių tenkinimas yra svarbus sėkmingo rezultato veiksnys.
Viso mokymo proceso metu mokoma gramatikos, remiantis pasirinkto vadovėlio turiniu.
Eil. Nr. |
Temos pavadinimas |
Trukmė, teorinė dalis ir praktinės užduotys, ak. val. |
Tema: Susipažinimas ir draugystė Potemės: Formalus ir neformalus prisistatymas, savęs ir kitų apibūdinimas, kalbėjimas apie šeimą, draugus, savo aplinką, pomėgius, mėgstamą veiklą. Tarpasmeninės komunikacijos, apšilimo užduotys ir pratimai. Įsisavinę šios temos medžiagą, besimokantieji gebės:
|
Trukmė:
Teorija: 1 Praktika: 1 |
|
Tema: Profesinis gyvenimas Potemės: Bendravimas, dėmesingumas pašnekovui, ryšių užmezgimas su kolegomis, darbo švietimo srityje specifika, bendrojo ugdymo mokyklos veiklos. Situacijos arba su darbu susijusio dokumento analizė / diskusija apie nuotolinio ir kontaktinio mokymo privalumus ir trūkumus. Įsisavinę šios temos medžiagą, besimokantieji gebės:
|
Trukmė: 8
Teorija: 4 Praktika: 4 |
|
Tema: Laisvalaikis Potemės: Darbo ir asmeninio gyvenimo pusiausvyra, mandagus pokalbio baigimas, pramogos, laisvalaikio leidimo būdai. Realaus gyvenimo situacijos simuliacija (pvz., pakalbėti apie renginį ir pakviesti, susitarti į jį eiti) / atvejo analizė. Įsisavinę šios temos medžiagą, besimokantieji gebės:
|
Trukmė:
Teorija: 1 Praktika: 1 |
|
Tema: Maistas ir apsipirkimas Potemės: Maistas Lietuvoje, tradiciniai lietuvių ir tautinių mažumų patiekalai, maisto produktų ir patiekalų pavadinimai, kolokacijos, skirtingų tautų valgymo įpročiai, apsipirkimo situacijos. Diskusija apie sveiką ir nesveiką maistą / realaus gyvenimo situacijos simuliacija (pvz., užsisakyti maisto restorane ar apsipirkti parduotuvėje) / mėgstamo arba tradicinio patiekalo pristatymas (PPT arba rašinėlis). Įsisavinę šios temos medžiagą, besimokantieji gebės:
|
Trukmė: 4
Teorija: Praktika: |
|
Tema: Kelionės ir komandiruotės Potemės: Kelionių tipai, jų privalumai ir trūkumai, su kelionėmis susijusi leksika, atostogos, komandiruotės, tarpkultūriniai nesusipratimai. Diskusija apie globalaus turizmo problemą / realaus gyvenimo situacijos simuliacija (pvz., nusipirkti atostogų kelionę turizmo agentūroje) / atvejo analizė (pvz., nesusipratimas perkant bilietus komandiruotei) / žinutės apie komandiruotę arba atostogas rašymas feisbuke ar institucijos interneto svetainėje. Įsisavinę šios temos medžiagą, besimokantieji gebės:
|
Trukmė: 6
Teorija: Praktika: 4 |
|
Tema: Komandinis darbas ir bendradarbiavimas vietos bei tarptautiniuose projektuose Potemės: Efektyvus darbas komandoje, pristatymai, ateities planai, komandinis darbas švietimo institucijose ir pedagogų bendruomenėje, komandiruotės, projektų partnerių priėmimas, tarpkultūrinė kompetencija. Aktualių dokumentų analizė (darbas porose) / realaus gyvenimo situacijos simuliacija (pvz., nesusipratimas su moksleiviu ar moksleivio tėvais iš kitos kultūros) / komandinis tarptautinio susitikimo plano rengimas. Įsisavinę šios temos medžiagą, besimokantieji gebės:
|
Trukmė: 8
Teorija: 3 Praktika: 5 |
|
Tema: Gyvenamoji vieta / namai Potemės: Gyvenamosios vietos sąvoka, namų aplinka, būstas, namų interjeras, būsto nuoma. Diskusija apie būsto įrengimą ir išlaikymą / svajonių namo pristatymas / situacijos analizė (pvz., nesusipratimas su nuomojamo būsto šeimininkais). Įsisavinę šios temos medžiagą, besimokantieji gebės:
|
Trukmė: 4
Teorija: Praktika: |
|
Tema: Šventės ir tradicijos Potemės: Lietuvių ir šalies tautinių mažumų tradicijos ir kultūrinės ypatybės, religinės, kalendorinės ir kitos šventės, švenčių minėjimas mokyklose. Diskusija apie tautinę įvairovę / kursų dalyvių mokyklose minimų švenčių pristatymas (PPT arba World Cafe metodas) / atstovaujamos tautos tradicijų ir kultūrinių ypatybių pristatymas (PPT arba plakato grupėje kūrimas). Įsisavinę šios temos medžiagą, besimokantieji gebės:
|
Trukmė: 4
Teorija:
Praktika: |
|
Baigiamasis testas ir refleksija.
|
Trukmė: Testas: 1 Refleksija: 1 |
Mokymo metodai:
Kadangi šis bendrinės ir profesinės lietuvių kalbos kursas skirtas suaugusiems besimokantiesiems, užsiėmimuose bus remiamasi andragogikos (suaugusiųjų švietimo) principais. Didžioji dalis užduočių bus praktinės, nes mokymasis darant (learning by doing) ir mokymasis dalijantis (learning by sharing) yra daug efektyvesnis nei mokymasis klausant ir pasyviai priimant informaciją. Kaip nurodoma temų lentelėje, bus naudojami darbo porose, komandinio ir projektinio darbo, realaus gyvenimo situacijų simuliacijų, diskusijų, atvejo analizės, World Cafe ir kiti interaktyvūs ir inovatyvūs mokymo ir mokymosi metodai.
Gramatikos taisyklės bus analizuojamos, praktikuojamos ir taikomos viso kurso metu, siekiant užtikrinti, kad besimokantieji vartoja tikslias ir tinkamas gramatines formas. Klaidos bus taisomos ir analizuojamos individualiai ir su grupe.
Besimokančiųjų vertinimas:
Baigiamasis testas + vertinimas kurso metu ( Besimokantieji bus vertinami viso kurso metu ir jo pabaigoje pagal mūsų vertinimo sistemą: kalbėjimo (30 %), rašymo (20 %) ir lietuvių kalbos vartojimo pažanga (50 %) ).
Rekomenduojami vadovėliai:
Takas (lietuvių kalba kitataučiams, B1 lygis), L. Čubajevaitė, J. Ruzaitė, G. Lemanaitė; VDU, UAB „Versus Aures“, 014.
Nė dienos be lietuvių kalbos (2-oji knyga, lietuvių kalba pažengusiems), V. Stumbrienė, A. Kaškelevičienė; UAB „Eugrimas“, 014.